Deze link legt Luc Dewulf tussen ergernissen en talenten bij koppels in het ledenmagazine van de Gezinsbond (De Bond maart 2021, p. 10). Uit onze praktijk weten we dat deze stelling evengoed geldt voor exen die samen kinderen opvoeden. Denk maar aan haar spontaniteit, creativiteit en flexibiliteit waarvoor je viel en die later als impulsiviteit, chaos en wispelturigheid afgeschreven worden. Of zijn orde en stabiliteit die na de verliefdheid degradeert tot autistische trekjes en saaiheid.
Ieder persoon heeft een unieke combinatie van talenten, legt Dewulf verder uit. De talenten die je zelf niet bezit, trekken je juist aan in de ander, terwijl de gemeenschappelijke talenten voor verbondenheid zorgen in je relatie. Wanneer een relatie eindigt, neem je afstand van je ex-partner. Je gaat opnieuw op zoek naar jezelf, waardoor de focus juist op de verschillen met je ex komt te liggen.
Wanneer je als partners afstand van elkaar neemt, is het heel erg moeilijk om tegelijkertijd een samenwerking op poten te zetten als ouders. Bovendien geeft deze transitieperiode vaak aanleiding tot stress in de contacten met elkaar, waardoor men juist in deze moeilijke periode de neiging heeft om door te slaan in zijn eigen talenten. Dit herinnert je telkens aan de redenen waarom het tussen jullie niet werkte en maakt het des te moeilijker om je nog te herinneren wat je ooit aantrok in je ex.
De sleutel naar een goede samenwerking als ouders is de focus uitsluitend op de kinderen leggen in plaats van de focus te leggen op wat je ex-partner wel of niet doet. Al is dat tijdens de verwerking van een relatiebreuk helemaal niet evident. Wees dus niet te streng tegenover elkaar tijdens deze periode. Persoonlijke aanvallen horen nog bij het ex-partnerschap dat nog niet helemaal verwerkt is. Wees mild voor de ander en breng de gezamenlijke focus opnieuw op het enige dat nog van belang is, met name het welzijn van de kinderen. Zo vermijd je dat er een vechtdynamiek ontstaat die meer te maken heeft met jullie onderlinge relatie dan met de opvoeding van de kinderen. De negatieve energie die daaraan verspild wordt, kan beter op een positieve manier geïnvesteerd worden in de kinderen.